Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα Νο 2 ...

Η Κερατέα δείχνει τη σύγχρονη λύση για τα σκουπίδια

Μετά την «ανακωχή» στον πολύμηνο «πόλεμο» της Κερατέας, που άνοιξε το δρόμο για διάλογο μεταξύ των τοπικών φορέων και της υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη, αναμένεται να επικρατήσει σύνεση, σοβαρότητα και υπευθυνότητα, ώστε να βρεθεί λύση αποδεκτή από τις δύο πλευρές για να μην επαναληφθούν οι απαράδεκτες και επικίνδυνες συγκρούσεις μεταξύ ΜΑΤ και πολιτών.

Αυτός, προφανώς, ήταν ο στόχος του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή, που πέτυχε την «ανακωχή» έπειτα από συνεννόηση με τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου. Εστω και με καθυστέρηση 4 και μηνών, έγινε κατανοητό από το Μαξίμου ότι το πρόβλημα της Κερατέας δεν είναι αστυνομικό, αλλά καθαρά πολιτικό και δεν θα μπορούσε να λυθεί παρά μόνο με διάλογο και πολιτικές αποφάσεις.

Προσέρχονται στο διάλογο μεθαύριο Πέμπτη οι δύο πλευρές με διαμετρικά αντίθετες θέσεις. Η κυβερνητική πλευρά εμφανίζεται να επιμένει στην εφαρμογή του λεγόμενου περιφερειακού σχεδιασμού, δηλαδή στην κατασκευή στο Οβριόκαστρο Κερατέας ΧΥΤΥ -στην ουσία ΧΥΤΑ-, και προσφέρεται να συζητήσει το ζήτημα των τεχνολογιών διαχείρισης των απορριμμάτων. Η άλλη πλευρά, δηλαδή ο Δήμος Λαυρεωτικής, απορρίπτει την κυβερνητική θέση και αντιπροτείνει την ανέγερση εργοστασίου, για τη διαχείριση των απορριμμάτων της περιοχής, σε δημοτικό οικόπεδο μέσα στο Βιοτεχνικό Πάρκο (ΒΙΟ.ΠΑ.), που βρίσκεται στην περιοχή της Κερατέας, όπου ήδη λειτουργούν 26 επιχειρήσεις. Βρίσκει η κυβερνητική πλευρά αυτή τη λύση χρονοβόρα, διότι θα απαιτηθούν νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά και διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση της κατασκευής του εργοστασίου.

Αντικρούει ο δήμος αυτούς τους ισχυρισμούς με δήλωση του δημάρχου Κων. Λεβαντή, ο οποίος τονίζει: «Εχουμε ήδη συντάξει προμελέτη. Το εργοστάσιο θα το κατασκευάσει ο φορέας του ΒΙΟ.ΠΑ., όπου συμμετέχει ο δήμος με 30%. Τα έργα μπορούν να αρχίσουν αμέσως. Ζητάμε να χαρακτηριστεί το εργοστάσιο μέσης όχλησης, ώστε να επιτραπεί η χρήση. Ταυτόχρονα, να εντείνουμε τις προσπάθειες για ανακύκλωση και μείωση των απορριμμάτων». Το κόστος του έργου, που θα το αναλάβει το ΒΙΟ.ΠΑ., έχει υπολογιστεί στα 35 εκατ. ευρώ. Είναι μια λύση που παραμερίζει τη γραφειοκρατία, δεν επιβαρύνει το Δημόσιο και επιταχύνει τη διαδικασία ανέγερσης του εργοστασίου -χωρίς διεθνή διαγωνισμό. Είναι γνωστό, και μόνο κυβερνητικοί παράγοντες θέλουν να το αγνοούν, ότι η λύση των ΧΥΤΑ και των ΧΥΤΥ είναι προ πολλού ξεπερασμένη και δεν εφαρμόζεται στις σοβαρές ευρωπαϊκές χώρες εδώ και δεκαετίες.

Σε μια επίσκεψή μου το 1994 στη Γερμανία, είδα στο κέντρο του Μονάχου ένα τεράστιο εργοστάσιο στο οποίο, όπως μου είπαν, γινόταν η καύση απορριμμάτων, η οποία απέδιδε ενέργεια που κάλυπτε σημαντικό μέρος των αναγκών της πόλης. Είναι, βεβαίως, ένα εργοστάσιο αυστηρών γερμανικών προδιαγραφών, που δεν ρυπαίνει την ατμόσφαιρα. Ενα τέτοιο εργοστάσιο θα ήταν η σύγχρονη, αξιόπιστη και αποδεκτή λύση όχι μόνο για τη Λαυρεωτική, αλλά και για την Αθήνα και για άλλα συγκροτήματα δήμων. Ετσι θα εξαφανιστεί η ντροπή της Φυλής με την απαράδεκτη χωματερή, που όμοιά της δεν θέλει κανένας στην περιοχή του. Εχει η Ελλάδα, κατά την καταγραφή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 109 παράνομες χωματερές και 569 που χρειάζονται αποκατάσταση. Η λύση του Μονάχου, αν εφαρμοστεί στην Κερατέα με το εργοστάσιο που προτείνει ο δήμος, θα είναι ένας οδηγός για να εκσυγχρονιστεί το σημερινό απαράδεκτο σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων σ' όλη τη χώρα, χωρίς να εκδηλωθούν αντιδράσεις και εξεγέρσεις των πολιτών. Είναι μια λύση αξιόπιστη, γιατί έχει δοκιμαστεί όχι μόνο στη Γερμανία, αλλά και σε άλλες χώρες.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να φτάσουμε στη λύση του εργοστασίου τύπου Μονάχου είναι να οργανωθεί από τους δήμους, με ενεργοποίηση και των πολιτών, η συστηματική και σχολαστική ανακύκλωση, όπως γίνεται στη Γερμανία. Εκεί, κάθε νοικοκυριό έχει ξεχωριστούς κάδους για το χαρτί, το γυαλί, τα μέταλλα, τα υπολείμματα τροφών κ.λπ. Με την ανακύκλωση μειώνεται έως και 60% ο όγκος των σκουπιδιών και με την κομποστοποίηση για την παραγωγή λιπάσματος από υπολείμματα τροφίμων μειώνεται κατά άλλα 20-30%, οπότε μένει μικρό ποσοστό για αεριοποίηση και καύση στο εργοστάσιο.

Για να φτάσουμε σ' αυτή τη λύση, ώστε να εξαφανιστούν οι χωματερές και να προστατευτεί το περιβάλλον, θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες, οι οποίοι και στους λίγους κάδους ανακύκλωσης πετούν αδιακρίτως όλα τα σκουπίδια. Παράλληλα, θα πρέπει να οργανωθούν και οι δήμοι της χώρας, αλλά και η κυβέρνηση να απαγορεύσει τη χρησιμοποίηση πλαστικού και άλλων υλικών συσκευασίας, τα οποία δεν ανακυκλώνονται και η καύση τους είναι επικίνδυνη γιατί εκπέμπονται ρύποι και διοξίνες. Δυστυχώς, η χώρα έχει μείνει πίσω στο σχεδιασμό διαχείρισης των σκουπιδιών και προσπαθεί η κυβέρνηση, ματαίως, να λύσει το πρόβλημα με τα ΜΑΤ.

Θα πρέπει με το διάλογο της προσεχούς Πέμπτης να ανοίξει ο δρόμος για σύγχρονη λύση. Να υιοθετηθεί από την κυβέρνηση η λύση εργοστασίου τύπου Μονάχου και να εγκαταλειφθεί ο ξεπερασμένος από τις εξελίξεις της τεχνολογίας περιφερειακός σχεδιασμός. Για να καμφθούν οι όποιες στενόμυαλες υπουργικές αντιδράσεις, θα χρειαστεί και πάλι παρέμβαση του πρωθυπουργού, ώστε να μην πέσει στο κενό η «ανακωχή» της Κερατέας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου